...Hallada en una miscelánea decimonónica la volvemos a publicar, aunque no respondemos en absoluto de que hubiera aparecido en alguna de las múltiples revistas literarias o almanaques del siglo pasado, que no hemos podido repasar. Dice de esta manera —y su publicación nos eximirá de la repetición del argumento que deberíamos hacer, como cuantos nos han precedido en el tema sobre la base del autor de los "Bosquejos de antaño", José María Tous y Maroto:
ES DRAC DE NA COCA
Tradició Mallorquína
Encara no feya fosca
p'es carrer de Sa Portella
y es seus vehinats ja ernbarraven
ses entrades tot depressa.
Y com si desconfiassin
de ferrayats y clavendes.
amb imatges benekles
les cubrien per darrera.
No era que per dins Ciutat
hey fes naufraitx gent dolenta
pues ses foreas se corea ven
y's podría se Henderá.
Era un drach que se menjava
ets infantons de mamella
y a sas mares perseguía
en fé fosca cada vespre.
De dar premt a ne qui'I mat
es Jurats crida n'han feta
y s'ha armada molta gent
amb pedreñals y ballestes.
Per axó en ferse horabaxa
ses dones son dins caseva
y es hornos agoserats
fan l'aguayt per ses travesses.
Per devant ses xebronadas
que sobre es casáis s'estenen
una pluja fina, fina,
brufa a poc a poch ses pedras.
Y entretant qu'ets infantons
a sas mares cosits resan,
una jove, sens temor,
treu es cap per sa finestra.
Sa fosca del tot slia dosa
y res veuen y res sentan,
mes qu'es regalim de s'aygo
que engolex sa clavaguera.
Y tot just quant s'apagaven
cs dcrrés toclis de la queda
que a compàs donava trista
sa campana d'En Figuera,
es trepitx d'un cavalle
p'es carrer de Sa Fort ella
alegra es cor de la jova
que guaytava a sa finestra.
Però mentres arribava
tot xalest just abaix della
es drach rossegant sortia
de per dins sa clavaguera
Y la jova, que ab sa vista
travessava ses tenebres,
vé la vida perii lame
des qui era la vida seva.
Per xò quant l'escometia
per resposta li diu ella:
•— Bartomeu, treune l'aspasa
jGuarda que t'envest la fera!
Sa anamorat cavalle
mira en torn a tota pressa,
treu s'aspasa y se arra do ss a
just abaix d'una capella.
Un fanal d'oli penjava
y sa llum veura li dexa
a quel drach que s'en venia,
sonant s'escata lluenta.
Es cavallé se mirava
tot a un temps, d'aquella fera,
es barram, s'aspasa nua,
sa capella y sa finestra.
S'amor ¡ dava coratge,
son nom es desitj de vensa
sa fe, confiansa en Déu...
es drach en vest... y ell I'espeta.
Cau a sota es cavalier
pero no es ella qui jamega
¡Valga que Ii ha entrat s'espasa
per mitx de sa gargamellal
Es veinats tots de valí aren
ab gresols y llumaneras
y de cop foren allá
cans d'ajuda v gent valenta.
Y es governador d'AIcudia
ses patrulles conagueran
que per festatjá ab na Coca
era arribat aqucll vespre.
De llevors ensá aquel! drach
(que encara se conserva)
cada anv al poblé mostraven
es dia de Sant Silvestre.
... ¿De donde salió esta leyenda? ¿Hemos de concederle beligerancia histórica? Antes de salir tan fácilmente del lance sería partidario de pensar un poco en la fabulación palmesana de hace pocas generaciones.
Concretamente, mi madre, María Moragues, nacida a la par del siglo, que conocía la leyenda por haber nacido en la calle de Montesión y estar ubicada tr adición almente la leyenda en el barrio de la Portella, la medieval "Portella den Fuzer", me contó algunas veces los incipits de otras composiciones populares de escaso valor pero para nuestros fines de cierta utilidad.
Una de ellas dice así:
En es carrer de la Mar
un drac ei surt
i sen duu ses anotes
damunt un puig [,..]
La otra — que se refiere a la calle del mar, sita en la ciudad baja, peligrosa por ser centro de entrada de la marinería y de cuanto de bueno y malo podía llegar del Mediterráneo a la ciudad, según la opinión de los moradores de la misma— atañe a un topónimo de calle, situada frente al Seminario Viejo: el Carrer de Sa Dragona-,
Diuen que en esser les dotze
per Sa Dragona
surt un fantasma
que vestit de blanc va,
es trepig que fa [?]
i queda olor de sofre
quan ha passat.
Corre, diuen que salta
i bramula fort
sa gent está asustada
i en tocar animes
ja ningú surt [...]
En la primera de estas composiciones — tan maltratadas por la memoria de unas generaciones, sin duda pocas — el dragón viene del mar. Sale por la calle de este mismo nombre, la principal arteria humana de la ciudad vieja, la marinera y la comercial. En la segunda, en vez de un dragón, de la calle de "Na Dragona", sale ilógicamente un fantasma. Pero que lógicamente deja olor de azufre (huele a diablo...) y lanza rugidos (en vez de agitar cadenas), cosa propia de un dragón temible.